Mit jelent a fenntarthatóság? Mitől válik fenntarthatóvá, környezetbaráttá egy céges rendezvény, konferencia? Mit adjunk ajándékba a résztvevőknek, ami kellőképpen hangsúlyozza az öko gondolkodást?
A fenntartható szemlélet a környezet védelmét prioritásként határozza meg. A környezetet a lehető legkisebb mértékben kell terhelnünk: takarékoskodni kell az energiával és tárgyak szintjén is kerülni kell a túlzásokat, kerülni az egyszerhasználatosságot, a szemét termelését. Meglepő, de ebben a szemléletben még a “szemét” fogalmát is újra kell gondolni…
Lehet -e egy ajándéktárgy szemét?
Hogyne lehetne! Ami nem tetszik a megajándékozottnak, amit nem tud használni, az bizony előbb-utóbb szemétként végzi. A céges ajándék esetében a rizikó sokkal nagyobb, hiszen az ajándék nincs személyre szabva.
Készüljön ajándék “szemétből”!
Újra használt üvegek élettel megtöltve.
Ráadásul olyan élettel, ami kicsiben mutatja be Földünk működését, mini ökoszisztémaként. Ezek a mi ötleteink, amelyek újrahasznált üvegbe készült floráriumok:



Bébiételes és befőttes üvegbe készítettük el ezeket a kompozíciókat. Az üvegek második életüket élik, alapanyag tekintetében pedig a hazai viszonylatban maximálisan elérhető szinten szerzünk be itthoni forrásból. Igyekszünk kerülni a műanyagok használatát, sőt, ha a száradási idő megengedi, csirízzel ragasztunk!
A fenntartható rendezvény, környezettudatos konferencia
7 tipp a szervezéshez
A fenntartható szemlélet megvalósítása akkor lesz igazi és hiteles, ha reálisan gondoljuk végig, milyen pontokon ragaszkodjunk a környezetkímélő megoldásokhoz: ott, ahol azok reálisan betarthatók és minden résztvevő partner is lesz a betartásban.
1. Rendezvény helyszín
A legtöbb fenntarthatósággal foglalkozó cikk a tömegközlekedéssel való megközelíthetőséget javasolja. Ha azonban a vendégek a szélrózsa minden irányából érkez(né)nek akár több átszállással, akkor jobb reálisan gondolkodni. Válasszunk helyszínként olyan helyet, ahová autóval is könnyű eljutni és a parkoló keresgélése se generál extrém ökológiai lábnyomot a 10. körnél…
Gondoljunk a rendezvény szolgáltatóira is, akiknek logisztikai feladatokat is meg kell oldaniuk!
2. Természetes világítás, természetes szellőzés
Érdemes elgondolkodni, hogy a rendezvény jellege megkívánja -e, hogy félhomály vagy sötét legyen, hogy a nézők figyelmét a színpadra irányítsuk. Ha igen, az ablak nélküli terem a logikus megoldás. Ha azonban a természetes fény, az ablakok sem vesznek le rendezvényünk, konferenciánk “fényéből”, spórolhatunk az árammal.
Bár a legtöbb modern irodaház ablakait eleve kinyithatatlanra építették, a friss levegő sokszor jobban esne, mint a légkondícionáló. Ha tehát lehetőség van élni ezzel a lehetőséggel, vendégeink így is közelebb kerülhetnek a természethez.
3. Helyi ételek, környezetbarát tálalás
A cateringben egészen biztosan megvalósítható számos fenntarthatósági követelmény. A kínált ételek és italok alapanyagai utazzanak minél kevesebbet! Az üveg, porcelán és fém poharak, tányérok, evőeszközök, a mosható textil terítő a mosogatás, mosás vízigényével terheli a környezetet, de gondoljuk át, hogy a lebomló, eldobható eszközök GYÁRTÁSA is jelent víz- és energiaterhelést. A legjobb tehát a rendezvény jellegéhez igazítani ezeket az elemeket.
Zero waste a tányéron! Az ételmaradék rögvest szemétté válik, így célszerű jól kiszámolni a résztvevők számát, sőt, finoman tudatosítani a vendégekben, hogy ez is a környezetvédelem része!
4. Papírmentes iroda
Manapság a jogi előírások is lehetőséget adnak arra, hogy az elektronikus dokumentumokat is érvényesnek tekintsük, így evidens, hogy a szervezést kísérő papírmunkát sem kell papíron bonyolítani.
Fontos, hogy ha a konferencia anyagát kiadjuk a résztvevőknek, az legyen internetről letölthető, nem pedig papír alapú.
5. Fenntartható szemléletű program
Nem árulunk zsákbamacskát: a florárium készítő workshop igazi mini ökoszisztéma készítés, és többféle mechanizmussal szervezhető.
A program ettől függetlenül akkor sikeres, ha a résztvevők örömmel nézik, szívesen vesznek részt benne. Tehát célszerű ezen paraméter alapján mérlegelni – és a kivitelezésben ragaszkodni a környezetbarát elemekhez.
6. Környezetbarát kiállítók
Ha a konferenciát szakmai kiállítók is kísérik, magától értetődően már olyan cégeknek érdemes felkínálni a lehetőséget, akik működésükben, kínált termékeikben öko szemléletűek. Minden bizonnyal a kisebb vállalkozásoknak itt több lapot lehet osztani, mint általában.
Íme egy példa a környezetbarát jelenlétre – raklapból készített display:
7. Online részvételi lehetőség
Adjunk lehetőséget az online részvételre, ha pl. a konferencia témája és a technikai lehetőségek megengedik.